Aktywność fizyczna przy chorobach serca

58 0

Jak powszechnie wiadomo, aktywność fizyczna jest nieodzowna w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Przyczynia się do większej wytrzymałości mięśni, obniża cholesterol, zwiększa pojemność płuc i dotlenia krew, co wpływa na prawidłową pracę serca. Dodatkowo poprawia samopoczucie i zapobiega depresji. Regularne ćwiczenia wpływają pozytywnie na wiele aspektów życia. Niestety wiele osób, zmagających się z chorobą serca jest przekonane, że wysiłek fizyczny spowoduje przeciążenie tego organu i świadomie z niego rezygnuje, co wpływa negatywnie na całe ciało. Jaki sport mogą, a nawet powinny uprawiać osoby ze schorzeniami układu sercowego?

W jaki sposób bezpieczna aktywność ruchowa pomaga w chorobach serca

Osoby zmagające się z różnymi chorobami serca niekiedy są przekonane, że są ograniczone w uprawianiu aktywności fizycznej. Odpoczynek naturalnie jest bardzo wskazany w ich stanie, jednak zaleganie na kanapie nie jest dobrą formą wspomagania leczenia i może przyczynić się do innych chorób, m.in. otyłości. Aby jednak właściwie podejść do wyboru ćwiczeń fizycznych, należy przede wszystkim przeprowadzić badania serca, takie jak EKG, test wysiłkowy oraz poradzić się lekarza, jaki sport będzie odpowiedni dla osoby z danym schorzeniem. Do aktywności, na które mogą pozwolić sobie osoby zmagające się z chorobami układu sercowego możemy zaliczyć:

  • spacery na świeżym powietrzu
  • joga
  • trucht
  • jazda na rowerze
  • nordic walking

Aktywności te są o tyle bezpieczne, ponieważ ich cykliczność nie pozwala na wzrost ciśnienia tętniczego. Warto jednak stale monitorować stan serca. Pomocne może okazać się domowe EKG https://arytmiaserca.pl/kardia-mobile-sklep/, które można wykonać w każdym momencie samodzielnie. Dzięki temu maleńkiemu urządzeniu, połączonego z aplikacją w telefonie, mamy możliwość stale kontrolować, czy serce jest w dobrej kondycji, a zebrane wyniki skonsultować z lekarzem i dalej bezpiecznie uprawiać ulubiony sport.

Sporty niewskazane w chorobach serca

Oczywiście nie każda aktywność fizyczna będzie wpływać pozytywnie na osoby, które mają problemy z sercem. Należy szczególnie uważać po przebytym zawale, ponieważ o ile niezbyt forsowne ćwiczenia, na siedząco, trwające kilka minut nie obciążają wydolności serca i są wskazane, by dojść małymi kroczkami do sprawności, to te bardziej forsowne, polegające na wykonywaniu gwałtownych ruchów już wskazane nie są. Systematyczne zwiększanie aktywności ruchowej pozwoli po dłuższym czasie wrócić do dawnej formy. Jeśli jednak istnieje w dalszym ciągu obawa o swój stan zdrowia, zawsze można zapisać się na rehabilitację, która przebiega pod fachowym okiem specjalisty i z pewnością pokona strach przed przeforsowaniem się.  

Dodaj komentarz